Van informatiereis naar patiëntenreis
Andrea Olivier
De cliëntenraad is onmisbaar in het MCL. Zij spelen onder andere een grote rol bij de digitalisering van de zorg. Meer weten of ook lid worden van de Cliëntenraad? Lees het verhaal.
Wie in het MCL moet zijn kan het maar moeilijk ontgaan: de zorg digitaliseert. Patiënten melden zich in het ziekenhuis aan bij een aanmeldzuil, kijken in hun eigen dossier via mijnMCL en bereiden zich met een animatiefilmpje voor op een onderzoek of ingreep. Soms vindt het consult plaats via videobellen. De cliëntenraad was en is betrokken bij deze veranderingen.
Voorzitter Andrea Olivier van de cliëntenraad ziet deze trend als een verbetering, en noodzakelijk voor het behoud van de kwaliteit van zorg. Een voorbeeld is de aanmeldzuil. ‘Denk aan een soort Schiphol-inchecksysteem. De patiënt krijgt vooraf al een sms'je met een afspraakherinnering.’ In combinatie met mijnMCL levert dat winst op: ‘Je kunt je afspraak van tevoren voorbereiden door middel van het invullen van vragenlijsten. Als je dan in het ziekenhuis komt, is de informatie al inzichtelijk. De arts hoeft dan niet nog eens de vragen te herhalen en als patiënt verstrek je de informatie dan maar één keer. Het kan natuurlijk nóg mooier: 'Bijvoorbeeld als je in een app voorafgaand aan je afspraak kunt zien of het spreekuur uitloopt en je een kwartiertje later naar de wachtkamer kunt komen. Voor de toekomst zou het mooi zijn als je de QR code op je mobiel kunt ontvangen, dus geen papier meer.'
mijnMCL
Mailen met de specialist is volgens de cliëntenraad ook een pluspunt van mijnMCL. 'Je kunt mailen met een specialist en je ontvangt altijd een antwoord. Je hoeft niet altijd fysiek naar het ziekenhuis. Het face-to-face contact met de arts blijft, dat moet ook, bijvoorbeeld bij onderzoeken of ingrijpende gesprekken.’ Het videoconsult is volgens de cliëntenraad in veel gevallen zeker in deze pandemie een prima oplossing. Olivier: ‘Het is een proces waarin je mensen moet meenemen.’
Er zijn ook nog een aantal verbeterpunten. ‘In MijnMCL moet je vaak zoeken waar iets staat, dit kan gebruiksvriendelijker voor de patiënt. In de toekomst zou het mooi zijn als patiënten hun afspraken zelf online kunnen maken.’
‘Het is net als met pensioenen: alle informatie op één plek!’
Duidelijke informatievoorziening
MCL werkt met Indiveo, animatiefilmpjes die de functie van informatiefolders gaandeweg overnemen. ‘De patiënt kan zich goed voorbereiden met zo’n animatiefilmpje dat samen met anderen kan worden bekeken. De patiënt onthoudt een filmpje van twee minuten sneller dan een folder. De patiënt legt in het ziekenhuis een patiëntreis af, maar ook een informatiereis.' Olivier: ‘Uit onderzoek is gebleken dat duidelijke informatievoorziening kan bijdragen aan een sneller herstel door juiste dosering van medicatie, en het heeft een positief effect op therapietrouw.’
Aandachtspunten
De cliëntenraad is positief over digitalisering. Niet iedereen is even handig op dit vlak. Bijvoorbeeld ouderen. ‘De kinderen daarvan weten vaak wel hoe het werkt. En als oudere word je doorgaans door je familie, of anderen geholpen. Je zou in het MCL een informatiecentrum kunnen openen voor mensen die er moeite mee hebben. Zoals bibliotheken mensen op weg helpen met hun DigiD en banken met telebankieren. Patiënten hechten ondanks de digitalisering grote waarde aan het persoonlijk contact met polimedewerkers. Dit geldt zeker voor mensen met minder gezondheidsvaardigheden, laaggeletterden of mensen die digitaal minder vaardig zijn. Dit blijft een punt van aandacht in deze voor de organisatie belangrijke ontwikkeling. We houden als cliëntenraad de vinger aan de pols!’
Persoonlijke gezondheidsomgeving
'Waar vind je de samenhang in het oerwoud? Daarin zou een PGO wellicht kunnen helpen.' De persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO) is nog in ontwikkeling. In een PGO zijn zorggegevens van alle zorgverleners opgeslagen, van tandarts tot ziekenhuis. Narain: 'Een PGO wordt dan in de toekomst één loket. Wanneer je dan naar een arts gaat, is hij op de hoogte van je complete medische dossier, uiteraard na toestemming van de patiënt. In mijn PGO worden alle medische gegevens van de patiënt verzameld op één plek. Het is net als met pensioenen: alle informatie op één plek! Dat willen we met het MCL in de toekomst bereiken. Toekomstmuziek, maar mooi als het te realiseren valt.'
'Het belangrijkste voor de patiënt blijft dat de context van de informatie bekend is, dat patiënten te allen tijde bij hun eigen patiëntgegevens kunnen en dat ze daarbij geholpen kunnen worden. Digitale informatieverstrekking kan er toe bijdragen dat mensen meer kennis opdoen over hun eigen gezondheid, en daarmee meer de regie hebben over hun eigen gezondheid.'
Ook werken bij #teamMCL voor de cliëntenraad?
Lijkt het je leuk om ook lid te worden van de cliëntenraad? Bekijk dan hier de vacature.
Meer lezen van MCL vertelt?
Bekijk meer verhalen over afdelingen, mensen, zorg, keuzes, meedoen en geluk op deze pagina.