MCL digitaliseert
Nadia Elhabziz
Het biedt patiënten regie over de eigen agenda. Ze hoeven niet te bellen en het scheelt ons veel telefoontjes.
Je wordt door je huisarts naar het MCL verwezen voor een röntgenfoto van je knie. Je staat lang in de wacht als je belt voor een afspraak: “U bent de zoveelste wachtende”, een afspraak op de dag dat het je eigenlijk niet uitkomt, weer in de wachtrij omdat je de afspraak tóch moet verzetten, bij de hoofdingang van het MCL via de aanmeldzuilen nog allemaal vragen beantwoorden, terwijl het bijna tijd is voor je afspraak en je haast hebt. Kan dat ook anders? ”Jazeker”, zegt teammanager Nadia Elhabziz, “Tegenwoordig kan dit veel gemakkelijker. Ik geef een voorbeeld.”
“De huisarts stuurt je de verwijzing via een beveiligde mail, waarin staat dat je via mijnMCL zelf een afspraak kunt plannen. ’s Avonds log je in mijnMCL – eenvoudig met DigiD - , gaat naar ‘afspraak plannen’ en ziet de afspraak ‘röntgenfoto knie’ staan. Je klikt erop en krijgt de keuze uit diverse momenten. Omdat je door je pijnlijke knie niet kunt autorijden, vraag je je partner wanneer hij in de gelegenheid is om je naar het ziekenhuis te brengen. Jullie leggen de agenda’s naast elkaar en kiezen een dag en tijd. Een paar dagen voor je afspraak bereid je in mijnMCL je afspraak voor. Je checkt online je persoonlijke gegevens en vult een aantal vragenlijsten in. Aangekomen in het ziekenhuis loop je meteen door naar de afdeling radiologie. Via de QR-code in de mijnMCL-app meld je je aan bij de schermen en gaat zitten in de wachtkamer. De laborant weet nu dat je er bent. Een aantal dagen na je onderzoek krijg je een melding dat het onderzoeksverslag in mijnMCL klaarstaat.“
Baas over eigen agenda
Dit klinkt als een prettige werkwijze. Werkt dit zo voor alle patiënten? Nadia: “In principe is het zelf plannen mogelijk voor alle patiënten die mijnMCL gebruiken en door de huisarts verwezen zijn voor een röntgenfoto. Helaas maakt nog maar een klein aantal patiënten hier gebruik van. Omdat ze geen mijnMCL hebben of omdat ze niet weten dat dit kan. We willen dit daarom beter bekendmaken bij onze patiënten. Het biedt ze regie over de eigen agenda, ze hoeven niet te bellen en het scheelt ons veel telefoontjes. Een win-win situatie!“
“Veel patiënten moeten even op weg geholpen worden, maar kunnen het daarna vaak zelf.”
Wennen voor patiënt en medewerkers
In je voorbeeld komen verschillende vormen van digitalisering aan bod: Zelf plannen van afspraken, thuis je afspraak voorbereiden, aanmelden bij de zuilen. Dat klinkt heel handig. Ervaart iedereen dit zo? Nadia: “Steeds meer, maar het was voor iedereen - en voor sommigen nog steeds - wennen. Voor patiënten en voor medewerkers. Toen we startten werd er soms gebromd. Het zou te onpersoonlijk zijn, te lastig en zou extra tijd kosten. In de praktijk bleek dit mee te vallen. Veel patiënten moeten even op weg geholpen worden, maar kunnen het daarna vaak zelf. We bieden hulp bij de zuilen en vaak is er een naaste bij die kan helpen. Daarnaast biedt het digiplein in de winkelstraat hulp bij mijnMCL.”
“We realiseren ons dat er een groep blijft die niet overweg kan met mobiele telefoon en computers. Hier moeten we voorlopig rekening mee houden. Maar doordat een steeds grotere groep zich wél digitaal redt, ontlast dit onze planners, waardoor onze telefonische bereikbaarheid steeds beter wordt.”
Met vallen en opstaan op naar een digitale toekomst
“Door de toenemende krapte op de arbeidsmarkt kúnnen we gewoon niet anders dan steeds verder te digitaliseren. Zo hebben we een proef gedaan met wachtlijstverkorting bij MRI. Dit hield in dat als iemand zijn MRI-onderzoek afzegt, dit plekje via mijnMCL aan een aantal patiënten wordt aangeboden, die pas later een afspraak hebben staan. Wie dit ‘aanbod’ het eerst accepteert, krijgt de afspraak en is dus eerder aan de beurt. Het mooie is dat onze planners hier geen werk van hebben, het verloopt volledig geautomatiseerd. We hopen dit snel regulier in te kunnen invoeren, ook voor andere onderzoeken.”
Enthousiast vertelt Nadia verder: “Patiënten kunnen tegenwoordig ook via mijnMCL een kopie opvragen van beeldmateriaal van hun diagnostisch onderzoek, dit hoeft dus niet meer via de post. Ik zie nog allerlei andere digitale kansen voor de toekomst. Hier gaan we de komende jaren mee aan de slag. Dit gaat vast met vallen en opstaan en elke keer leren we daar weer van en komen we weer een stukje verder. Zo bouwen we aan een toekomstbestendige zorg die voor iedereen toegankelijk en betaalbaar blijft. “
Meer weten?
Wil je meer weten over mijnMCL? Kom eens langs bij het digiplein in de winkelstraat van het MCL. Ook op de website van het MCL vind je informatie hierover.
Wil je handiger worden met je mobiele telefoon, tablet of computer? Hulp nodig met DigiD en de DigiD-app? Ga dan naar de bibliotheek voor gratis digi-spreekuren en computercursussen.
Meer lezen van MCL vertelt?
Bekijk meer verhalen over afdelingen, mensen, zorg, keuzes, meedoen en geluk op deze pagina.
MCL als topklinisch opleidingsziekenhuis
MCL is een topklinisch opleidingsziekenhuis en behoort sinds 2003 tot de vereniging Samenwerkende Topklinische opleidingsZiekenhuizen (STZ). Dit betekent dat ons ziekenhuis voldoet aan verschillende eisen die voornamelijk te maken hebben met de kwaliteit van het onderwijs, (medische) opleidingen en wetenschappelijk onderzoek. Het lidmaatschap betekent een erkenning voor de energie die het MCL heeft gestoken in de specialistische opleidingen. De vereniging STZ bestaat uit zesentwintig grote opleidingsziekenhuizen in Nederland die hooggespecialiseerde medische zorg verlenen, wetenschappelijk onderzoek doen en vele artsen, verpleegkundigen en andere zorgprofessionals opleiden. Meer weten? Zie deze pagina.