Spring naar inhoud

Geef met MILO meer invulling aan je eigen leerproces

Martha Jorna

’Je krijgt veel meer de ruimte om in te vullen hóe je wilt leren'

De wereld van de zorg is een continue draaiende wereld. De zorgvraag verandert, neemt toe en wordt complexer. Het is belangrijk voor de patiënt, het MCL en voor de professionals in het ziekenhuis dat zij daar snel en flexibel op in kunnen spelen. Van de collega van de frontoffice tot aan de specialist in de OK, we dragen hier met zijn allen aan bij. Dit houdt in dat we in onze organisatie allemaal constant aan het leren zijn. Dat doen we straks samen met MILO. MILO wordt onze nieuwe digitale leeromgeving. Martha Jorna, projectleider van MILO, vertelt over de laatste ontwikkelingen.

MILO is straks de nieuwe interactieve leeromgeving van het MCL. Er wordt achter de schermen druk gewerkt aan de opbouw van de omgeving zodat er op 26 oktober kennis gemaakt kan worden met MILO. Medewerkers krijgen de mogelijkheid zich aan te melden voor een sneak preview. Het leuke hieraan is dat je al voor de livegang een indruk krijgt van de omgeving. Je wordt meegenomen in de keuzes die we maken. Volgens Martha is de inrichting een hele klus. ‘’Op dit moment zijn we bezig met het overzetten van alle content en data van het Fries Leerplein naar MILO. Je kunt je voorstellen dat we veel modules en resultaten in al die jaren hebben verzameld in het Fries Leerplein. Dit is een mega klus maar het geeft ons tegelijkertijd ook de ruimte waar mogelijk op te schonen en met MILO een frisse start te maken. MILO biedt nieuwe mogelijkheden die we gelijk meenemen in de inrichting en dat is ontzettend leuk!’’ Zo is het straks mogelijk om een complete cursus te doen of hier losse elementen uit te kiezen. Dit kan bestaan uit bijvoorbeeld e-learning, skills of quizjes.

''De nieuwe omgeving geeft meer ruimte om het leren beter aan te laten sluiten bij de eigen ervaring en werksituatie''

Meer eigen regie

Leren en jezelf blijven ontwikkelen blijft in ons ziekenhuis uiteraard een belangrijk punt. Eén van de ontwikkelingen is dat je met MILO de regie over het eigen leerproces veel meer zelf in handen neemt. ‘’Bijvoorbeeld het toetsen van voorbehouden handelingen. Om je bekwaamheid aan te tonen heb je nu één mogelijkheid, een beoordeling door een officiële toetser. Met MILO krijg je straks meerdere manieren om je bekwaamheid aan te tonen bij handelingen die je vaak uitvoert. Je kunt zelf verklaren dat je bekwaam bent, je kunt een collega vragen je te beoordelen of als je hier behoefte aan hebt een officiële toetser. Net wat bij jouw ervaring en werksituatie past. Je krijgt hiermee dus veel meer ruimte om zelf in te vullen hóe je wilt leren en hoe je wordt beoordeeld’’.

Voor de nieuwe inrichting van het kwaliteitspaspoort, waar bovenstaande modules en dus ook de toetsingen in staan, goed vorm te geven, worden er gesprekken gevoerd met de afdelingen.

Toekomst MILO

MILO gaat eind oktober live. Het belangrijkste voor nu is dat je verder kunt leren en toetsen in MILO. De continuïteit van het leren is gewaarborgd. Maar er zijn al tal van ideeën en plannen voor de toekomst. ‘’Zo richten  we een tweede, interactief platform in waarop je als collega’s onderling je kennis kunt delen. We hopen dat dit een platform wordt dat zichzelf eigenlijk opbouwt. Je kunt vanuit jouw expertise of afdeling op een laagdrempelige manier kennis delen, met elkaar in gesprek gaan en op de hoogte blijven van de nieuwste ontwikkelingen’’.

Daarnaast biedt MILO ook een extern leerportaal waarin externen (denk aan thuiszorgmedewerkers, studenten ROC en in de toekomst wellicht ook patiënten) gebruik kunnen maken van de digitale scholingen die we in het MCL geven of die specifiek voor externen zijn ontwikkeld.

Meer weten?

Meer weten over onderzoek of opleiden? Neem gerust een kijkje!

Meer lezen van MCL vertelt?

Bekijk meer verhalen over afdelingen, mensen, zorg, keuzes, meedoen en geluk op deze pagina.