Digitale kliniek: een proeftuin voor innovatieve ideeën
Jolanda van der Bij - Goldsborough en Jitze van der Zee
Digitale innovaties maken ons werk prettiger en we kunnen betere zorg bieden aan onze patiënten.
In een wereld die steeds digitaler wordt, kan de zorg niet achterblijven. Digitalisering is een speerpunt van het MCL. Er wordt voortdurend gezocht naar nieuwe mogelijkheden om de zorg te verbeteren. De digitale kliniek is hier een goed voorbeeld van. Onder die noemer bedenken verpleegafdelingen van het MCL nieuwe ideeën op het gebied van digitalisering, die vervolgens als pilot getest worden. Dit om met innovaties de zorg te verbeteren, zowel voor de verpleegkundige als voor de patiënt.
De digitale kliniek kun je zien als een soort proeftuin voor digitale innovaties. Het is ontstaan vanuit de bredere visie van het MCL op digitalisering. Het ziekenhuis hecht veel waarde aan digitale mogelijkheden om de zorg te verbeteren, door bijvoorbeeld de inzet van mijnMCL en patiëntenvoorlichting aan de hand van animaties. Om te onderzoeken hoe de verpleegkundige zorg kan worden verbeterd door middel van van digitale middelen, is de digitale kliniek in het leven geroepen.
Pilots
Momenteel zijn drie verpleegafdelingen van het MCL aangesloten bij de digitale kliniek: afdeling M (longziekten), F (orthopedie en traumachirurgie) en sinds kort ook P (cardiologie). Op elk van deze afdelingen is een werkgroep van verpleegkundigen. Zij komen om de twee weken bij elkaar en kijken of ze nieuwe ideeën hebben om de zorg te verbeteren. Deze innovaties kunnen dan als pilot in de praktijk getest worden op de deelnemende afdelingen. Twee van de verpleegkundigen die bij de digitale kliniek zijn betrokken zijn Jolanda van der Bij – Goldsborough en Jitze van der Zee. Zij vertellen over enkele pilots die reeds getest zijn.
Slimme controleapparaten
“We hebben twee pilots al succesvol afgerond”, vertelt Jitze. “We hebben de inzet van nieuwe controleapparaten onderzocht. Het gaat om apparaten waarmee de bloeddruk, het zuurstofgehalte in het bloed en temperatuur van patiënten gemeten wordt. Het grote verschil is dat deze nieuwe apparaten gekoppeld zijn aan EPIC, het elektronische patiëntendossier.” Door die koppeling kunnen handelingen die voorheen handmatig uitgevoerd werden door verpleegkundigen, nu geautomatiseerd worden. “De gegevens die je bij de patiënt meet, zetten we voorheen zelf in het dossier. Dat is dus dubbel werk: aflezen en vervolgens overtypen. Met dit nieuwe apparaat worden al die gegevens automatisch erin gezet. Dat scheelt weer handelingen”, licht Jolanda toe. De pilot met deze controleapparaten was succesvol. Het hele ziekenhuis gaat er gebruik van maken.
Sneller en veiliger
Het idee is bedacht in de coronaperiode. In de oude situatie stelde de verpleegkundige bijvoorbeeld de bloeddruk vast, werd dit op een briefje geschreven en ging de verpleegkundige naar een computer om het in het dossier te zetten. “In de coronaperiode kon dit niet, omdat we niet van de kamer af konden. Toen bedachten we dat het eigenlijk veel makkelijker zou moeten kunnen. Het is ideaal als je bij de patiënt aan bed toegang hebt tot het dossier en gegevens direct kunt verwerken”, vertelt Jolanda. Bijkomend voordeel is dat er veiliger wordt omgegaan met patiëntgegevens. Er zijn niet langer briefjes met informatie in omloop, alles komt direct in het dossier terecht. En doordat de gegevens automatisch na de meting in het dossier worden gezet, kan het ook niet vergeten worden of onjuist worden ingevoerd.
Niet bellen, maar chatten
Een ander idee dat uit de digitale kliniek is voortgekomen is een chatfunctie voor artsen en verpleegkundigen. Deze beveiligde chatfunctie (de berichten zijn alleen leesbaar voor degenen die op dat moment chatten, bijvoorbeeld een arts en verpleegkundige) is geïntegreerd in EPIC. Het kan gebruikt worden vanaf een vaste werkplek, maar ook op mobiele apparaten. Jitze: “We bellen elke dag enorm veel met elkaar. Nu kunnen we eenvoudig een chatbericht sturen, waar de arts zodra hij of zij tijd heeft op kan reageren. Zo worden artsen minder vaak gestoord via de telefoon.” Ook dit idee is na een succesvolle testperiode door het hele ziekenhuis uitgerold.
Patiëntendossier op zak
Ondertussen is de volgende pilot alweer opgestart: het zogeheten ‘mobiele device’. Het is een apparaat dat wat weg heeft van een mobiele telefoon, al is mede na feedback van patiënten gekozen voor een ontwerp dat er wel iets van afwijkt. Zo ontstaat bij hen niet de indruk dat de verpleegkundige steeds op de eigen mobiele telefoon bezig is. “Het mobiele device is eigenlijk het patiëntendossier op een mobiel apparaat. Hiermee kun je precies hetzelfde doen als dat je normaal op een vaste computer doet met het dossier, maar nu heb je het bij de hand. Dat betekent dat je ter plekke bij de patiënt eenvoudig het dossier kunt inzien en er informatie aan toe kunt voegen”, aldus Jitze. Op het mobiele device is tevens de CarePocket App geïnstalleerd. In deze applicatie staan de meest gebruikte zakkaartjes en ook een telefoonlijst, waardoor verpleegkundigen deze informatie altijd snel bij de hand hebben.
“Het is ideaal als je bij de patiënt aan bed toegang hebt tot het dossier en gegevens direct kunt verwerken.”
Win-winsituatie
De ideeën die voortkomen uit de digitale kliniek zijn er veelal opgericht om handelingen te automatiseren. Dat brengt verlichting in het werk van verpleegkundigen, stellen Jitze en Jolanda, maar uiteindelijk profiteert ook de patiënt daarvan. “Als het gaat om de verwerking van gegevens, deden we veel dingen dubbel. Al die handelingen lijken simpel, maar kosten veel tijd. Nu het geautomatiseerd wordt, hebben wij meer tijd voor de patiënt. We merken dat zij dat prettig vinden. We hebben meer contact met ze en als ze vragen hebben, is het fijn dat we alle actuele informatie tegenwoordig bij de hand hebben. Daarnaast wordt er veiliger omgegaan met hun gegevens. Het is dus een win-winsituatie. Digitale innovaties maken ons werk prettiger en we kunnen betere zorg bieden aan onze patiënten.”
Meer lezen van MCL vertelt?
Bekijk meer verhalen over afdelingen, mensen, zorg, keuzes, meedoen en geluk op deze pagina.
MCL als topklinisch opleidingsziekenhuis
MCL is een topklinisch opleidingsziekenhuis en behoort sinds 2003 tot de vereniging Samenwerkende Topklinische opleidingsZiekenhuizen (STZ). Dit betekent dat ons ziekenhuis voldoet aan verschillende eisen die voornamelijk te maken hebben met de kwaliteit van het onderwijs, (medische) opleidingen en wetenschappelijk onderzoek. Het lidmaatschap betekent een erkenning voor de energie die het MCL heeft gestoken in de specialistische opleidingen. De vereniging STZ bestaat uit zesentwintig grote opleidingsziekenhuizen in Nederland die hooggespecialiseerde medische zorg verlenen, wetenschappelijk onderzoek doen en vele artsen, verpleegkundigen en andere zorgprofessionals opleiden. Meer weten? Zie deze pagina.