Spring naar inhoud

Digitaal onderwijs in een snel veranderende zorgwereld

Richard Kop

In twintig jaar tijd is veel veranderd en er komt steeds meer theorie bij. Het is daarom fijn dat deze Flash video’s er zijn. Dit is het nieuwe leren.

Theorie en praktijk meer samenbrengen: het kan met digitaal onderwijs. Via onze digitale leeromgeving MILO – MCL Interactieve Leer Omgeving – bieden we Flash Onderwijs aan. Aan de hand van korte praktische video’s leren artsen en verpleegkundigen hoe ze bepaalde handelingen moeten verrichten. In het vervolg is het mogelijk om de filmpjes ter naslag te raadplegen, bijvoorbeeld bij handelingen die niet vaak voorkomen. “Het is een goede aanvulling op de theorie”, meent Richard Kop – verpleegkundige in opleiding tot specialist kindergeneeskunde.

Richard is 39 jaar en werkt sinds 2002 in ons ziekenhuis. Destijds begon hij als leerling-verpleegkundige en sinds 2011 werkt hij op de kinderafdeling. Na twintig jaar praktijkervaring opgedaan te hebben, besloot hij om zijn kennis te verbreden. Vorig jaar september startte hij daarom met de twee jaar durende opleiding tot verpleegkundig specialist op de kindergeneeskunde met als aandachtsgebied kinderoncologie.

Video als leermiddel

Een beeld zegt meer dan 1000 woorden, maar tekst en beeld vullen elkaar wel goed aan. Waar Richard voorheen voornamelijk geschreven literatuur gebruikte, maakt hij nu veel gebruik van online literatuur en Flash Onderwijs. “In twintig jaar tijd is veel veranderd en er komt steeds meer theorie bij. Het is daarom fijn dat deze Flash video’s er zijn. Dit is het nieuwe leren. De korte video’s werken ondersteunend bij het verrichten van verpleegtechnische en/of voorbehouden handelingen. Veel handelingen moet je vaak toch echt even een paar keer zien.” Het gebruik van Flash nam in coronatijd een vogelvlucht. “Er vonden geen praktijklessen plaats, maar door de video’s kon ik toch zien hoe ik bepaalde handelingen of onderzoeken moet verrichten. Zo kon ik door blijven gaan met studeren.”

Kort en krachtig

“De meeste video’s zijn rond de vijf minuten, waardoor ik de aandacht er goed bij kan houden. De video’s maken de handelingen beeldend en vullen de theorie goed aan. Het is overigens geen vervanging van de theorie, want je hebt wel theoretisch kader nodig om te snappen waar de video over gaat.”

Overal toegankelijk

Het makkelijke is dat deze filmpjes vanaf iedere plek met internet te raadplegen zijn. “Een boek heb ik niet altijd bij me, mijn smartphone wel. Het is een snelle en toegankelijke manier om te studeren op een moment en plaats waar het mij het beste uitkomt. Ik kan deze manier van leren daarom niet meer wegdenken.”

Port-A-Cath (PAC) aanprikken

Een van de video’s van Flash Onderwijs die vanuit het MCL is gemaakt, gaat over het aanprikken van een PAC: een klein onderhuids kastje met een zelfsluitend membraan. Via het membraan kunnen vloeistof, medicijnen of chemotherapie in de bloedbaan worden gebracht. Het voordeel hiervan is dat de verpleegkundige niet iedere keer in het bloedvat hoeft te prikken. Een stuk prettiger voor de patiënt.

In totaal zijn er zo’n 160 Flash video’s via MILO te bekijken, waarbij de verpleegkundigen zelf de regie hebben om de eigen kennis te verbreden. Want in een wereld waarin de zorgvraag, het aanbod en daarmee de zorgwereld steeds veranderen, is blijven leren van vitaal belang.

Meer lezen van MCL vertelt?

Bekijk meer verhalen over afdelingen, mensen, zorg, keuzes, meedoen en geluk op deze pagina.

MCL als topklinisch opleidingsziekenhuis

MCL is een topklinisch opleidingsziekenhuis en behoort sinds 2003 tot de vereniging Samenwerkende Topklinische opleidingsZiekenhuizen (STZ). Dit betekent dat ons ziekenhuis voldoet aan verschillende eisen die voornamelijk te maken hebben met de kwaliteit van het onderwijs, (medische) opleidingen en wetenschappelijk onderzoek. Het lidmaatschap betekent een erkenning voor de energie die het MCL heeft gestoken in de specialistische opleidingen. De vereniging STZ bestaat uit zesentwintig grote opleidingsziekenhuizen in Nederland die hooggespecialiseerde medische zorg verlenen, wetenschappelijk onderzoek doen en vele artsen, verpleegkundigen en andere zorgprofessionals opleiden. Meer weten? Zie deze pagina.