Altijd up-to-date met MILO
Martha Jorna
De zorg verandert voortdurend. Het is belangrijk dat personeel gemakkelijk toegang heeft tot relevante en hapklare kennis.
Constant leren. Steeds op de hoogte blijven. Je doorlopend persoonlijk ontwikkelen. Dat is cruciaal om je taken als medewerker goed te kunnen vervullen. Zeker in een ziekenhuisomgeving, die razendsnel verandert. Onze nieuwe, interactieve leeromgeving MILO helpt ons personeel daarbij.
Afgelopen oktober lanceerden we in het MCL MILO, een nieuw, online platform, dat medewerkers helpt om zichzelf continu te ontwikkelen. En zo snel en flexibel te kunnen inspelen op iedere zorgvraag van onze patiënten. "De zorg verandert voortdurend", zegt Martha Jorna, die als projectleider verantwoordelijk was voor de introductie van MILO. "Zowel inhoudelijk als qua organisatie wordt die steeds complexer. Dat stelt hoge eisen aan ons personeel. Des te belangrijker is het dat zij gemakkelijk toegang hebben tot voor hen relevante en hapklare kennis. Daarnaast hechten we er veel waarde aan om medewerkers zoveel mogelijk eigen regie te geven. Met dat in het achterhoofd hebben we MILO ontwikkeld."
Voorheen konden medewerkers ook al terecht op een online leerplein. Wat is het verschil?
"Het leeraanbod in MILO is overzichtelijker en beter georganiseerd. Je kunt intuïtief zoeken op een onderwerp en vindt dan alle relevante content bij elkaar. Op die manier biedt MILO meer kennis op maat, afgestemd op de individuele ervaring en behoefte van een medewerker. In plaats van een volledige e-learning te doorlopen, kun je er nu bijvoorbeeld ook voor kiezen om een deel daarvan te doen, video's te bekijken, een artikel te lezen of een quiz doen."
Sommige cursussen, bijvoorbeeld over veiligheid en privacy, zijn toch verplicht?
"Natuurlijk, dat blijft ook zo. Maar daaromheen kunnen medewerkers dus zelf hun leermenu samenstellen, gewoon vanaf hun werkplek. Zo integreren we werken en leren steeds meer. In de praktijk steek je tenslotte het meeste op. Aan de hand van hun functie krijgen medewerkers trouwens ook aanbevelingen van content, die voor hen relevant is. Een beetje zoals op YouTube of Netflix. Daarmee maken we het leren niet alleen makkelijker, maar ook aantrekkelijker en verrassender."
Vanwaar de naam MILO?
"We hebben een wedstrijd onder medewerkers uitgeschreven om een toepasselijke nieuwe naam te verzinnen. De winnaar was MILO, verzonnen door apothekersassistente Lisanne van der Meer. Het is een afkorting van MCL Interactieve Leeromgeving en tegelijk een aansprekende en herkenbare naam."
De bouw van zo'n nieuw platform had vast veel voeten in de aarde.
"Zeker weten. Alle content van het oude leerplein en de gebruikersgeschiedenis van de medewerkers moesten we overzetten. Een enorme klus, die we in een paar maanden hebben geklaard. Het gaf ons meteen de mogelijkheid om het leeraanbod op te schonen en zo nodig te actualiseren. Gelukkig is de migratie bijna probleemloos verlopen."
Wat is het belang van MILO voor patiënten?
"Het platform is bedoeld voor personeel, dus patiënten hebben er niet direct mee van doen. Maar het is voor hen natuurlijk wel cruciaal dat de medewerkers van ons ziekenhuis zo goed mogelijk geschoold is. Indirect hebben zij er dus ook zeker baat bij."
Is MILO nu klaar?
"De basis staat. Vanaf nu kunnen we de mogelijkheden van het platform steeds verder gaan uitbouwen. We richten bijvoorbeeld een tweede online platform in, MILO Agile Learning, waarop collega’s hun kennis laagdrempelig met elkaar kunnen delen. Stel: een afdeling heeft een heel mooi eigen inwerkprogramma gemaakt. Medewerkers kunnen dat dan op MILO Agile Learning plaatsen, zodat andere mensen uit de organisatie er ook hun voordeel mee kunnen doen. Zo zijn er nog veel meer voorbeelden te bedenken. Arts-assistenten die hun ervaringen online delen bijvoorbeeld, of onderzoekers hun resultaten. Verder biedt MILO straks ook een speciaal leerportaal voor professionals van buiten de organisatie. Denk aan studenten of thuiszorgmedewerkers. Die kunnen dan ook gebruik maken van sommige van onze digitale scholingen. Wie weet komt er in de toekomst wel een speciaal portaal patiënten, bijvoorbeeld met online instructies of educatie. Want zoals de zorg steeds verandert, doet MILO dat ook."
Eelco den Boer, strategisch adviseur leren en ontwikkelen:
"In het MCL staat de patiënt altijd centraal. Die kunnen we alleen de best mogelijke zorg geven met professionele én bevlogen medewerkers, die het leuk vinden om hun werk te doen. Als je plezier hebt in je vak, heeft dat immers een positief effect op jezelf en op je prestaties. Vanuit de MCL Academie faciliteren we medewerkers op verschillende manieren om hun rol zo goed mogelijk te vervullen. Een belangrijk uitgangspunt is dat we mensen zoveel mogelijk op de werkplek laten leren. MILO speelt daarbij een essentiële rol. Die geeft medewerkers de mogelijkheid om kennis tot zich te nemen, waar ze op dat specifieke moment behoefte aan hebben. Of dat nu een e-learning, een filmpje of een artikel is. Op die manier worden ze optimaal gesteund en wordt het werkproces zo min mogelijk onderbroken.”
Meer weten? Maak in onderstaand filmpje kennis met MILO!
Meer lezen van MCL vertelt?
Bekijk meer verhalen over afdelingen, mensen, zorg, keuzes, meedoen en geluk op deze pagina.