Veelgestelde vragen SEH
-
Ja, bij een bezoek aan de spoedeisende hulp wordt u (al dan niet onder supervisie van een assistent) door een medisch specialist beoordeeld, dit valt buiten de huisartsenzorg en betekent dat hoe kort het bezoek ook duurt, wanneer u ingeschreven wordt op de spoedeisende hulp dit altijd uw eigen risico kost.
-
Nee, neem contact op met uw zorgverzekeraar. Zij kunnen u vertellen waar u terecht kan.
-
Dat kan, enkel in levensbedreigende situaties waarin geen 112 gebeld is. In andere situaties neemt u eerst contact op met de polikliniek waar u bekend bent, met uw huisarts of met Dokterswacht Fryslan: 0900 – 112 7 112.
-
Een SEH-verpleegkundige beoordeelt hoe snel u geholpen moet worden. Het streven is dit te doen binnen 10 minuten na uw binnenkomst. U krijgt van deze verpleegkundige een kleurcode. Deze code is afhankelijk van de ernst van uw medische (spoedeisende) zorgvraag en de wachttijd kan oplopen tot 4 uren. Meer uitleg over de kleurcode kunt u lezen op de tv-schermen in de wachtkamer of in de SEH-folder.
De artsen en verpleegkundigen proberen iedereen zo snel mogelijk te helpen. Toch kan het zijn dat u even moet wachten. Spoedpatiënten gaan altijd voor op de SEH. -
Nee, de patiënten mogen niets eten en drinken totdat we weten wat de oorzaak of behandeling van uw klachten zijn.
-
Ja, de SEH verpleegkundige spreekt met u af of zij tijdens de behandeling bij u kunnen blijven (met een max van 2 personen) of in de wachtkamer moeten wachten.
-
Afhankelijk van uw klachten wordt er lichamelijk onderzoek gedaan. Daarnaast wordt zo nodig uw bloeddruk, hartslag, temperatuur en zuurstofgehalte gemeten. Zo nodig krijgt u nog meer onderzoeken zoals bloed prikken röntgenfoto’s en hartfilmpje.
-
Dit is afhankelijk van de resultaten van de onderzoeken. De arts bespreekt met u wat de beste behandeling is.