Spring naar inhoud

Veelgestelde vragen SEH

Ja, bij een bezoek aan de spoedeisende hulp wordt u (al dan niet onder supervisie van een assistent) door een medisch specialist beoordeeld, dit valt buiten de huisartsenzorg en betekent dat hoe kort het bezoek ook duurt, wanneer u ingeschreven wordt op de spoedeisende hulp dit altijd uw eigen risico kost.

Nee, neem contact op met uw zorgverzekeraar. Zij kunnen u vertellen waar u terecht kan.

Dat kan, enkel in levensbedreigende situaties waarin geen 112 gebeld is. In andere situaties neemt u eerst contact op met de polikliniek waar u bekend bent, met uw huisarts of met Dokterswacht Fryslan: 0900 – 112 7 112.

Een SEH-verpleegkundige beoordeelt hoe snel u geholpen moet worden. Het streven is dit te doen binnen 10 minuten na uw binnenkomst. U krijgt van deze verpleegkundige een kleurcode. Deze code is afhankelijk van de ernst van uw medische (spoedeisende) zorgvraag en de wachttijd kan oplopen tot 4 uren. Meer uitleg over de kleurcode kunt u lezen op de tv-schermen in de wachtkamer of in de SEH-folder.
De artsen en verpleegkundigen proberen iedereen zo snel mogelijk te helpen. Toch kan het zijn dat u even moet wachten. Spoedpatiënten gaan altijd voor op de SEH.

Nee, de patiënten mogen niets eten en drinken totdat we weten wat de oorzaak of behandeling van uw klachten zijn. 

Ja, de SEH verpleegkundige spreekt met u af of zij tijdens de behandeling bij u kunnen blijven (met een max van 2 personen) of in de wachtkamer moeten wachten.

Afhankelijk van uw klachten wordt er lichamelijk onderzoek gedaan. Daarnaast wordt zo nodig uw bloeddruk, hartslag, temperatuur en zuurstofgehalte gemeten. Zo nodig krijgt u nog meer onderzoeken zoals bloed prikken röntgenfoto’s en hartfilmpje.

Dit is afhankelijk van de resultaten van de onderzoeken. De arts bespreekt met u wat de beste behandeling is.