Informatie over slaap
Terug

Informatie over slaap

De slaap is een dagelijkse - meestal nachtelijke - rustperiode waarin een mens herstelt van geestelijke en lichamelijke inspanningen.

Het verloop van de slaap

Slaap bestaat uit oppervlakkige slaap, langzame slaap en droomslaap. Na een korte oppervlakkige slaap begint een diepe slaap: de langzame slaap. Tijdens de langzame slaap schakelen de hersenen als het ware terug naar een lagere versnelling. In deze periode herstellen lichaam en geest zich van de afgelopen dag en wordt energie opgebouwd voor de komende dag. Na de langzame slaap volgt de droomslaap. Tijdens de droomslaap zijn de hersenen zeer actief. Er bestaan veel theorieën over de functie van dromen. Algemeen wordt aangenomen dat de droomslaap de mens helpt bij het verwerken van informatie en van emoties.

Tijdens de nacht volgen de verschillende slaapfases elkaar op:

-  oppervlakkige slaap - diepe slaap - droomslaap  

Zo'n cyclus duurt ongeveer 90 tot 110 minuten. Een mens heeft gemiddeld 4 tot 6 slaapcycli per nacht. Tussen de cycli door is de slaap minder diep en kan men zelfs even wakker worden. Dat is normaal. De eerste helft van de nacht (eerste en tweede cyclus) heeft vooral diepe slaap. De tweede helft van de nacht is de slaap veel oppervlakkiger en heeft veel droomslaap. Bij een goede, herstellende slaap is er ongeveer evenveel diepe slaap als droomslaap.

Hoe wordt de slaap geregeld?

De hersenen regelen het dagelijkse slaap/waakritme. Dit is je zogenaamde biologische klok. Deze klok is bij ieder mens anders ingesteld. De ene persoon heeft genoeg aan 3 uur slaap, de ander heeft 10 uur nodig. Er zijn typische kort- en langslapers. Er zijn ook typische ochtend- en avondmensen.