Ideeënbus mijnMCL
Terug

Ideeënbus mijnMCL

Gebruikt u mijnMCL en heeft u voor ons tips of ideeën hoe we mijnMCL beter kunnen maken? Laat ons dit dan weten! Klik op de knop om uw idee in te dienen.

We verzamelen al uw inzendingen en bespreken deze maandelijks met het mijnMCL-team. Hieronder kunt u lezen welke ideeen er binnen zijn gekomen en wat we met het idee gaan doen. Let op: U krijgt géén persoonlijke reactie op uw inzending. Heeft u vragen of problemen bij het gebruik van mijnMCL, stuur dan een bericht naar vragen@mijnMCL.nl .

Houdt u er rekening mee dat we niet alle ideeën kunnen uitvoeren. Bijvoorbeeld omdat dit technisch niet kan of omdat het te duur is. Ook kosten sommige aanpassingen veel tijd, waardoor het soms langer duurt om iets te veranderen.

Uw ideeën en tips

Datum Onderwerp Idee Idee status

20-02-2018

 

medicijnen Medicijnlijst zichtbaar in mijnMCL

In behandeling:

Het streven is om dit juli 2019 gereed te hebben.

20-02-2018

afspraken Ook spoedafspraken tonen in mijnMCL

In behandeling:

Sommige afspraken zijn nu niet zichtbaar in mijnMCL Het is wel de bedoeling dat alle afspraken getoond worden in mijnMCL. Hierover worden met de verschillende specialismen afspraken gemaakt.

20-02-2018 + 23-02-2018

meldingen In de mail van MijnMCL ook gelijk een link plaatsen naar de website www.mijnmcl.nl.

Afgerond:

mijnMCL MCL verstuurt geen meldingen met een link naar de website. Dit is om te voorkomen dat u met een valse e-mailmelding naar een namaak-website wordt geleid (zogenaamde phishing).

20-02-2018 uitslagen Ook labuitslagen tijdens opname tonen.

In behandeling:

Op dit moment is het technisch niet mogelijk om uitslagen van labonderzoek tijdens uw opname te tonen. Er wordt gewerkt aan een oplossing.

21-02-2018

 

veiligheid Altijd expliciet legitimatiebewijs vragen bij uitgifte activatiecode.

In behandeling:

Hier wordt momenteel aan gewerkt.

22-02-2018

 

meldingen Bij afspraakherinnering via SMS ook vermelden of afspraak in Leeuwarden of Harlingen is.

In behandeling:

Hier wordt momenteel aan gewerkt.

24-02-2018 aanmelden

Dubbele mail/telnr bij inloggen, zodat je (met toestemming) kunt inloggen op portaal van iemand anders (bijv demente ouder oid).

Afgerond:

Dit is technisch, maar ook ivm wettelijke eisen ter bescherming van persoonsgegevens, niet mogelijk.

28-02-2018 meldingen

Zodra je een mail krijgt, dat er een nieuw bericht in je mijn mcl staat, kan in die mail ook een beetje informatie over welk soort bericht het is?

Afgerond

In de mail en SMS die gestuurd wordt om aan te geven dat er iets is toegevoegd aan mijnMCL wordt  aangegeven dat het gaat om: een afspraak, resultaat, vragenlijst of bericht.

02-03-2018 afspraken

is het mogelijk om op afspraken route nr te vermelden!

Afgerond

In mijnMCL staat bij de afspraakinformatie ook het routenummer vermeld. U ziet dit door bij de afspraak op "Details" te klikken.
06-03-2018 afspraken Als je een afspraak in mijn MCL wilt verzetten is het wat lastig te vinden hoe dat moet/kan.

Afgerond

We voegen uitleg toe bij de afspraken. Dit is na de update van 10 november 2018 zichtbaar.

06-03-2018 berichten versturen

Ook als je een bericht wilt sturen aan de secretaresse van een arts waarbij je nog niet eerder geweest bent is dat in het daarvoor bestemde veld " kies de secretaresse van de afdeling die u wilt bereiken" (of een tekst van die strekking) niet mogelijk. In het drop-down menu staan alleen de afdelingen waar je al eerder geweest bent en die iets in je dossier geschreven hebben.

Afgerond:

Het is alleen mogelijk om een bericht te sturen aan de afdeling/arts waarmee je een afspraak hebt gehad. Je moet dus een zogenaamde "behandelrelatie" hebben met een zorgverlener. Deze behandelrelatie eindigt op een gegeven moment ook weer, nadat de behandeling is afgerond.

De keuzelijst met namen is uitgebreid met andere zorgverleners dan de medisch specialist, omdat deze ook spreekuren houden op de polikliniek. Bijvoorbeeld de verpleegkundig specialist of arts-assistent.

06-03-2018 afspraken Ook is niet duidelijk dat als je een afspraak geannuleerd hebt of en wanneer je een nieuwe afspraak kunt verwachten. Het zou ook zomaar kunnen zijn dat je definitief geannuleerd hebt en nooit meer wat hoort.

Afgerond:

We gaan uitleg hierover toevoegen aan mijnMCL Dit isna de update van 10 november 2018 zichtbaar.

09-03-2018

hulp

Het lijkt mij ook een goed idee om de veel gestelde vragen over mijn MCL te kunnen bekijken terwijl ik ingelogd ben in mijn account. dan hoef ik niet steeds weer opnieuw in te loggen en uit te loggen om mijn vraag op te zoeken.

In behandeling:

Dit staat in onze planning voor het komende jaar. We moeten nog wel uitzoeken of dit technisch mogelijk is. NB: het is niet nodig om uit te loggen. Door een extra venster in uw browser te openen en daar naar de website van het MCL te gaan om de veelgestelde vragen op te zoeken, kunt u tegelijkertijd mijnMCL en de veelgestelde vragen bekijken.

11-03-2018 inloggen Koppel het aan digid

Afgerond:

Epic, het electronisch patiëntendossier waarvan mijnMCL een onderdeel is, ondersteunt DigiD niet. Daarom kunnen we geen DigiD gebruiken. Voordeel is dat bij een DigiD storing u gewoon gebruik kan blijven maken van mijnMCL.

26-03-2018 App Ik heb de app My chart gedownload van app store. MCL is daar niet te vinden, klopt dat?

Afgerond:

Dit klopt. Dit is een algemene app waar verschillende ziekenhuizen te vinden zijn. Omdat wij de app nog niet in gebruik hebben, is het MCL nog niet te vinden. Er zijn plannen om dit jaar de app te gaan gebruiken.

27-03-2018 Inloggen De web-site heeft geen knop om in te loggen. Dit kan m.i. beter. Ik vind de inlogprocedure omslachtig.

Afgerond:

Op de startpagina van mijnMCL op de mcl-website is een grote inlogknop geplaatst die verwijst naar de mijnMCL pagina.

29-03-2018 App Een app van mijnmcl in de playstore

In behandeling

We willen dit jaar een mijnMCL-app invoeren. De voorbereidingen hiervoor zijn al gestart.

29-03-2018 App Ik gebruik MijnMCL alleen op de telefoon. Sinds de nieuwe vormgeving is dat bijna niet meer te doen zo klein is alles. Ik zou dus graag een app zien of een site die geschikt is voor de telefoon. Verder erg blij met MijnMCL!

In behandeling

We willen dit jaar een mijnMCL-app invoeren. De voorbereidingen hiervoor zijn al gestart.

29-03-2018 Aanmelden Ook voor de Kinder poli een mijn mcl maken voor de ouders!

In behandeling

Hier zijn we mee bezig. Het streven is om voor het einde van 2018 ouders toegang te kunnen geven tot het dossier van hun kind.

29-03-2018 Inloggen Inloggen met digi d

Afgerond:

Epic, het electronisch patiëntendossier waarvan mijnMCL een onderdeel is, ondersteunt DigiD niet. Daarom kunnen we geen DigiD gebruiken. Voordeel is dat bij een DigiD storing u gewoon gebruik kan blijven maken van mijnMCL.

29-03-2018 Medicijnen Ik zou graag zien dat ik mijn medicijnenlijst kan bekijken en/of uitdraaien.

In behandeling:

Het streven is om dit juli 2019 gereed te hebben.

30-03-2018 Uitslagen Ik zou graag de radiologie verslagen zichtbaar zien.

In behandeling:

Het streven is om dit juli 2019 gereed te hebben.

01-04-2018 Inloggen waarom kan ik nooit inloggen elke keer is de inlog code niet geldig (meer of 10 geprobeerd). Erg vervelend, want ik krijg wel een melding dat er iets nieuws in mijnMCL staat.

Afgerond:

De helpdesk neemt contact op met deze patient om te helpen.

06-04-2018 Uitslagen Alle uitslagen zichtbaar dus ook biopten, scans etc Alle rapporten zichtbaar dus ook radiologen etc dus niet alleen de brieven die naar de huisarts gaan

In behandeling:

Het streven is om dit juli 2019 gereed te hebben.

10-04-2018 inloggen Zelf je gebruikersnaam kunnen aanpassen. Dat kan nu alleen via de helpdesk.

Afgerond

We hebben dit nagevraagd bij Epic. Dit is niet mogelijk. Als de patiënt éénmalig zelf een gebruikersnaam heeft aangepast dan kan alleen de helpdesk/administrator dat aanpassen. Dit heeft met beveiliging te maken.

10-04-2018 inloggen Net als bij je bank-app inloggen via een 5-cijferige code.

Afgerond:

Dit is nu niet mogelijk. Epic is bezig met een andere, makkelijkere manier van inloggen die wel voldoet aan de in Nederland vereiste veiligheidsnormen.

10-04-2018 instellingen Je moet verplicht een werk-telefoonnummer invullen. Wat als je geen werk hebt? Deze optie niet verplicht maken of het een andere naam geven (bijv. tweede telefoonnummer)

In behandeling:

De term werktelefoonnummer wordt aangepast in "tweede telefoonnummer"

10-04-2018 inloggen Op de homepage van het MCL een knop naar de mijnMCL website.

Afgerond:

Als je via de homepage op de knop mijnMCL klikt wordt je doorgeleid naar een pagina met meer informatie over mijnMCL. Op die pagina staat een grote opvallende knop "inloggen mijnMCL". Als je daar op klikt wordt je naar de mijnMCL-site geleid.

10-04-2018 bezoeksamenvatting Duidelijke uitleg over waar je de bezoeksamenvatting kunt vinden. In de vorige versie was dit een apart menu-item, in de huidige versie moet je op de afspraak klikken bij "bezoeken".

Afgerond

Uitleg hierover is toegevoegd bij de veelgestelde vragen.

10-04-2018 resultaten Ook alle resultaten van het huisartsenlaboratorium zichtbaar laten zijn in mijnMCL.

Afgerond:

Dit kan wettelijk niet. Als we gegevens zichtbaar hebben voor de patient, is het ook zichtbaar voor zorgverleners. En die mogen geen inzage in gegevens van een andere organisatie. Een zogenaamd PGO (persoonlijke gezondheidsomgeving) zou dit probleem op termijn kunnen oplossen. Patient beheert dan zijn eigen gegevens, van verschillende zorgverleners en organisaties. De patient bepaalt dan wie welke info mag inzien. Dit is echter nu nog niet mogelijk.

10-04-2018 resultaten Verloop van labwaarden in de tijd als grafiek tonen en niet alleen als cijfers in een tabel. (in de oude versie was dit wel mogelijk).

In behandeling

Er wordt uitgezocht of de oude weergave terug kan komen.

10-04-2018 resultaten "OCL"pakket is erg uitgebreid en komt daardoor niet helemaal in beeld. Dit moet aangepast worden.

Afgerond

Door de klikken op het het tabje ‘details’ zie je de waarde van de verschillende bepalingen (componenten). Het kan zijn dat dit op de smartphone of tablet minder duidelijk te zien is. Op een gewone computer/laptop wordt het overzichtelijker getoond. In een volgende versie van mijnMCL is dit verbeterd en past de lay-out zich aan op een kleiner scherm.
10-04-2018 resultaten

Tumormarkers zoals CAE en PSA worden niet automatisch na 7 dagen vrijgegeven. Dit is wel gewenst!

In behandeling

Vrijgeven gebeurt nu nog handmatig door de arts. Er zijn plannen om alle labresultaten voor patienten realtime vrij te geven. Hierover moet nog een besluit genomen worden.

 

10-04-2018

verslagen Ik wil mijn MDO-verslag kunnen inzien. Liefst in eenvoudige taal, maar desnoods met medisch termen.

Afgerond

MDO verslag was in het begin wel zichtbaar maar dit gaf veel klachten van patienten. Daarom is het later "uitgezet". Na het gesprek met de arts is de informatie uit het MDO te lezen in de brief an de huisarts.

10-04-2018 resultaten Ik wil mijn labresultaten graag kunnen exporteren naar een excelbestand oid. 

In behandeling

Er wordt momenteel gewerkt aan een download van het dossier voor de patient. Dit moet juli 2019 gereed zijn.

10-04-2018 resultaten Ik wil de uitslagen kunnen rangschikken op bepaalde soort of ziekte.

In behandeling

Er wordt uitgezocht of dit mogelijk is.

10-04-2018 hulp Je moet op de website van mijnMCL hulp en informatiek kunnen vinden (zoals veelgestelde vragen). Dit staat nu alleen op de website van het MCL en daar zoek je deze info niet.

Afgerond

Vanaf de update van november 2018 staat op alle pagina's in mijnMCL een link naar onze veelgestelde vragen.

10-04-2018 hulp Laat patienten vooraf een nieuwe versie bekijken en laat ze aangeven welke uitleg of informatie hierover nodig is. Zo sluit de informatie beter aan bij de behoefte van de patient.

Afgerond

Voor de nieuwe versie wordt er een nieuwe gebruikersbijeenkomst georganiseerd, deze is gepland op 17 september.

10-04-2018 hulp Voer niet alle wijzigingen in 1 keer door, maar af en toe iets nieuws, waardoor je er langzaam aan kunt wennen en de overgang niet te groot is.

Afgerond:

Bij een update is het niet te voorkomen dat er veel dingen in 1 keer wijzigen.

10-04-2018 hulp Leg moeilijke medische termen uit door een "vertaling" toe te voegen via een extra tekstveldje of informatie-knop.

In behandeling

Het is toegevoegd aan onze verbeterpuntenlijst.

12-04-2018 Inloggen Geen idee maar wel een opmerking: Dinsdag 10 april logde ik in en ontving ik een sms-bericht met de code. Inmiddels is het 2 dagen later en ik heb het bericht met dezelfde code inmiddels een keer of tien ontvangen: het laatste 10 minuten geleden! Kan ik dat stoppen of zit er een (tijdelijk) foutje in het systeem?

Afgerond:

De melding is doorgegeven en eis uitgezocht wat er aan de hand was.

12-04-2018 App / uitslagen

Een app voor op je mobiel zou wel erg handig zijn, die bijvoorbeeld ook direct afspraken in de agenda kan zetten.

Ook zou ik het fijn vinden, als de uitslagen van bijvoorbeeld röntgenfoto's en/of echo's ook in MijnMCL kwam te staan.

In behandeling

We willen dit jaar een mijnMCL-app invoeren. De voorbereidingen hiervoor zijn al gestart.

Het streven is om dit juli 2019 gereed te hebben.

 

13-04-2018

Inloggen

Als de mensen een sms ontvangen met de beveiligingscode staat daar een stip achter heel verwarrend en ook zo als ze op vergeten gebruikersnaam klikken dan krijgen ze een mail via het systeem (niet van ons) en ook daar staat een stip achter wat bij de oudere mensen ook nogal wat verwarring oplevert.

In behandeling

We gaan dit aanpassen.

24-04-2018 Functionaliteiten Het lijkt mij een goed idee om de mogelijkheid te geven om je ervaring van een opname en je op- en aanmerkingen daarover- misschien geanonimiseerd - weer te kunnen geven.

Afgerond:

Ons patientendossier biedt deze mogelijkheid niet. MCL voert echter regelmatig patienttevredenheidsonderzoeken uit waarbij u uw op-en aanmerkingen kunt doorgeven. Ook bieden diverse afdelingen zogenaamde tip-top kaartjes, waarop u positieve en negatieve ervaringen kunt schrijven. 

18-6-2018 Inloggen Mijn dochter kreeg inlogcodes voor Mijnmcl, maar kon niet inloggen omdat er geen e-mail of telefoonnummer bekend was. Maak een controle op het printen van de inlogbrief dat deze niet print vóórdat email bekend is (lijkt me een simpel vinkje)

Afgerond:

Afdelingen zijn verzocht extra alert te zijn op het noteren en controleren van mailadres en telefoonnummer van patiënten.

21-6-2018 Inloggen Graag toegang voor ouders in dossier van kinderen

In behandeling

Hier zijn we mee bezig. Het streven is om voor het einde van 2018 ouders toegang te kunnen geven tot het dossier van hun kind.

28-6-2018 Inloggen Het duurt te lang voordat je een e-mail krijgt met code. Hierdoor haak ik soms af met inloggen en vergeet ik het weer. Net als met Digi-D en andere bedrijven zou het een SMScode kunnen zijn die gelijk binnenkomt. Nog een stap verder is dat de SMScode ook gelijk wordt ingevuld als je inlogt op een mobiel device.

Afgerond:

Je kunt als gebruiker van mijnMCL kiezen of je de code via de mail of SMS wilt ontvangen. Het direct laten invullen van de code is technisch niet mogelijk.

3-7-2018 Inloggen Als u een eenmalige aanmeldcode voor "mijn MCL" mededeelt, zet daar dan geen koppeltekens in, die de aanmelding verhinderen.

Afgerond:

Het is helaas niet mogelijk om deze streepjes tussen de cijfers weg te halen in de brief met de eenmalige aanmeldcode.

5-7-2018 Inloggen Zorg er voor dat op de homepage een patient direct kan inloggen op zijn dossie; a.u.b. geen lange zoektochten door de website.

Afgerond:

Als je via de homepage op de knop mijnMCL klikt wordt je doorgeleid naar een pagina met meer informatie over mijnMCL. Op die pagina staat een grote opvallende knop "inloggen mijnMCL". Als je daar op klikt wordt je naar de mijnMCL-site geleid.

9-7-2018 Inhoud

Dat alle afdelingen mee doen dat zou heel fijn zijn nu doet de afdeling oogheelkunde alleen mee voor afspraken te maken maar niet wat er besproken is

In behandeling

3-8-2018

Inloggen Een vingerscanner ipv SMS met code om in te loggen

Afgerond:

Ons patientenportaal biedt niet de mogelijkheid om in te loggen met een vingerscan.

15-8-2018 Opmaak De lichtblauwe letters zijn voor slechtzienden heel moeilijk leesbaar; kunt u deze wijzigen in een andere kleur? In behandeling
28-8-2018 Afspraken vervolgafspraken met datum en tijd voor een poli bezoek zelf in kunnen plannen in een digitale agenda bijvoorbeeld bij reumatologie via mijnmcl. ipv elke keer bellen voor een afspraak

Afgerond:

Omdat er wachtlijsten zijn voor een controleafspraak op de polikliniek reumatologie, is het niet mogelijk om via mijnMCL vervolgafspraken te plannen. We hopen dit in de toekomst wel aan te kunnen bieden.

31-8-2018 Inloggen Inloggen duurt nu soms erg lang omdat er pas laat een sms met code word verstuurd. Kan dit ook worden gedaan met vingerprint

Afgerond:

Ons patientenportaal biedt niet de mogelijkheid om in te loggen met een vingerscan.

24-9-2018 Inloggen Een makkelijker manier om in te loggen.....

Afgerond:

In verband met wettelijke eisen om de privacy van patienten zo goed mogelijk te beschermen, is het nodig om via meerdere stappen in te loggen. Niet heel makkelijk, maar wel veilig. We proberen door instructie via handleiding en video het aanmelden uit te leggen en zo makkelijker te maken.

28-9-2018 Uitslagen Graag een printversie van de totale bloeduitslagen. Nu moet je per onderdeel printen. Nieuw
2-10-2018 Uitslagen Zodra lab uitslag bekend is, direct (dus niet dagen of weken later) in mijn MCL zetten, eventueel automatisch koppelen met dossier dan zijn er ook geen extra handelingen nodig. Nieuw
3-10-2018 Inloggen Mijn idee of tip is om niet allerhande informatie te plaatsen over hoe het werkt, maar om ervoor te zorgen dat het ook daadwerkelijk werkt! Door namelijk een inlogbutton te plaatsen. Die was er in het verleden wel. Maar nu niet. Ik kreeg allerhande informatie over hoe het werkt en hoe geweldig dat wel niet is te lezen, maar een simpele inlogbutton ontbreekt!

Afgerond

Op de informatiepagina over mijnMCL op de website van het MCL is een grote knop geplaatst waarmee je doorgelinkt wordt naar de inlogpagina.

4-10-2018 Opmaak Zorg dat deze website RD wordt. De website is op een smartphone niet te gebruiken.

In behandeling:

De nieuwe versie van mijnMCL is voor een deel "responsive" geworden, dat wil zeggen, het beeld past zich aan aan de grootte van het scherm waarop mijnMCL bekeken wordt. We hopen dat bij de volgende update (juni 2019) de gehele site responsive wordt.

29-10-2018 Aanmelden De code alsnog te verstrekken om in te kunnen loggen in mijn MCL, en niet te hoeven wachten tot de volgende afspraak.

In behandeling:

We zijn aan het kijken hoe we dit proces anders kunnen inrichten. We hopen dit in januar 2019 gereed te hebben.

12-11-2018 Afspraken Bij de afspraken ook de route te zetten! Ik zeg nu vaak dat ik geen brief thuis gestuurd hoef aangezien ik mijn mcl heb, maar nu kan ik bij elk nieuw bezoek vragen bij de balie waar ik heen moet. Heel irritant.

Afgerond:

Als je in mijnMCL bij je afspraak op "details" klikt, verschijnt er meer informatie over deze afspraak. Onder andere het routenummer (onder de datum), en eventuele vragenlijsten die u ter voorbereiding in moet vullen.

13-11-2018 Vragenlijsten Formulieren die ingevuld moeten worden voor onderzoeken, deze via mijn mcl te laten invullen dan duurt het niet een week met de post voor ze terug zijn in mcl en kan er ws eerder een afspraak worden gepland. En voorbereidingen in mijn mcl ook lezen door de artsen zodat je niet dubbel hoeft te doen dus bijv. De vragenlijst en op spreekuur weer dezelfde vragen

Afgerond:

Er zijn al diverse vragenlijsten beschikbaar in mijnMCL. Dit aantal zal de komende maanden/jaren uitgebreid worden.
 

19-12-2018 Resultaten alle patienten erop attenderen dat onderzoeksuitslagen online bekeken kunnen worden.

In behandeling:

We zijn continu bezig om ons instructie- en promotiemateriaal over mijnMCL te verbeteren. Dit zal in januari 2019 ook weer gebeuren.