Spring naar inhoud

MCL levert passende en doelmatige zorg in volle breedte

Met de certificering van i2i voor de vakgroep neurologie zijn alle negentien vakgroepen van het MCL gecertificeerd. Het MCL heeft met de methodiek van i2i om doelmatig te kunnen werken een 100 procent score behaald op het leveren van doelmatige en zinnige zorg en is daarmee een van de vier ziekenhuizen in Nederland die dit heeft behaald. Dit draagt direct bij aan het betaalbaar en toegankelijk houden van de zorg.

Op de foto v.l.n.r. Laura Keukens, Wouter Schuiling, Bob Smits (i2i), Patrick Vink, Rutger de Vries (Zilveren Kruis en De Friesland), Froukje Ubels, Rik Kamphuis en Marthe Brinckman.

Op maandag 17 juni was er een feestelijke bijeenkomst om deze mijlpaal te vieren met de medische staf, de Raad van Bestuur van het MCL, een afvaardigingen van i2i en zorgverzekeraars Zilveren Kruis en De Friesland. Aan de hand van tweehonderd indicatoren en landelijk verzamelde data maakt i2i een benchmark tussen ziekenhuizen om te bepalen wie doelmatige zorg levert en wie minder. Zo wordt er bijvoorbeeld gekeken waarom het ene ziekenhuis bij een bepaalde behandeling patiënten klinisch opneemt, terwijl een andere het in dagbehandeling doet. En moet ook alles wat je doet? 

Uitlegbare verschillen

Door dit op basis van best practices en objectieve data te doen, zien vakgroepen ook zelf de verschillen in behandeling en of die uitlegbaar zijn of niet. Het levert goede informatie op om de zorg te verbeteren en doelmatig(er) aan te bieden. 

Waardevolle inzichten

Voor de zorgverzekeraar is de benchmark heel waardevol omdat deze goed inzicht geeft in hoe doelmatig een vakgroep of heel ziekenhuis werkt. Bij deze onderzoeken wordt ook rekening gehouden met de populatie en het type ziekenhuis. Zo komt er bij het MCL als topklinisch ziekenhuis een andere patiëntengroep dan bij een algemeen ziekenhuis. Bovendien is de vergrijzing in de regio hoger dan het landelijke gemiddelde. Froukje Ubels, voorzitter van de Vereniging Medische Staf: “Als zorgverleners zijn medisch specialisten cruciaal voor het mede beoordelen van de uitkomsten, maar ook om te leren en verbeteren. Uiteindelijk levert passende zorg ook kwaliteit van zorg”. 

Complexe zorgvragen

Dit betekent bijvoorbeeld meer complexe zorgvragen en meer patiënten met complexe problemen. Dit kan leiden tot hogere zorgkosten. Als je dan volgens de benchmark i2i kunt aantonen dat je als ziekenhuis wel doelmatig werkt, dan zijn die eventueel hogere kosten goed te verklaren. Het helpt dus én de zorgverzekeraar én het ziekenhuis om tot goede afspraken te komen voor de tarieven.

Maatschappelijke opdracht

Bestuursvoorzitter Patrick Vink van het MCL is trots op het resultaat. ‘‘Het was voor vakgroepen in het begin wel spannend om zich op deze manier te laten vergelijken, maar uit leergierigheid heeft iedereen deze systematiek omarmd. Het heeft geleid tot verbeteringen in de zorg en de wijze waarop wij behandelingen bieden. Ik zie het als onze maatschappelijke opdracht om passende zorg te leveren met als doel om de zorg betaalbaar en toegankelijk te houden. Daar draagt de benchmark van i2i zeker aan bij.’’

Meer patiënten helpen

Volgens Bob Smits, directeur van i2i, kan het doelmatiger werken direct bijdragen aan het wegwerken van wachtlijsten. ‘‘Als je heel doelmatig werkt, blijft er capaciteit over om een nieuwe patiënt te helpen. Juist dit zal steeds belangrijker worden in een tijd waarin de toegankelijkheid van de zorg onder druk staat door personeelstekorten en oplopende wachtlijsten.’’ Hij verklaart het succes van het MCL uit het feit dat i2i daar onderdeel is geworden van de reguliere bedrijfsvoering. ‘‘Daardoor doet iedereen mee en is deze aanpak ook duurzaam verankerd in de organisatie. Dat is heel bijzonder.”