Spring naar inhoud

Landschappen in MCL-vitrine Fries Museum

De vitrine van het Fries Museum in MCL heeft een nieuwe inhoud gekregen, die aansluit bij de huidige tentoonstelling ‘À la campagne’ in het Fries Museum.

Vanaf het midden van de negentiende eeuw trekken schilders naar buiten om de échte natuur te schilderen In het voorjaar verlaten ze de stad, met een koffer en een schilderkist onder de arm, op zoek naar de mooiste plaatsen op het platteland en aan de kust. Franse schilders zetten de eerste stap, maar de frisse wind waait door naar Nederland en België.


Eén van die Franse kunstenaars was Francois Daubigny. Hij hoorde tot de School van Barbizon. De jonge kunstenaars die zich in het dorp Barbizon vestigden,  verbeelden het Franse landschap en plattelandsleven met een frisse blik, zonder academische conventies. Het schilderen ‘en plein air’, in de buitenlucht, draagt bij aan het realisme in hun werk. In de MCL-vitrine is zijn ets ‘Boom met kraaien’ uit 1867 te zien. 
Jan Vrolijk was een Nederlandse impressionist. Hij woonde zijn hele leven in Den Haag, maar werkte het liefst in de buitenlucht. Hij was werkelijk verknocht aan het typische Hollandse weidelandschap met koeien. Daarvoor hoefde hij niet ver te reizen: Vrolijk bleef vooral in zijn eigen omgeving rondom Den Haag, Gouda, Stompwijk, Veur, Zoetermeer, Leidschendam en Rijswijk. In het MCL zien we één van zijn landschappen met, hoe kan het anders, koeien onder een mooie wolkenlucht.


In het Fries Museum is de tentoonstelling À la campagne te zien. Vergezichten, heuvels en rivieren van Daubigny, Monet, Pissarro, Cézanne, Gauguin en Redon, boomgaarden van Van Rysselberghe en Wytsman, akkers en tuintjes van Toorop en Van Gogh en polders en hei van de Haagse School-schilders. Bij al deze tovenaars van licht en lucht raakten natuurbeleving en kunstenaarschap nauw verweven.