MCL actueel

MCL actueel

17e-eeuws porselein in MCL-vitrine: wie van de drie?

Woensdag 7 maart 2018 22:01 

Sinds begin maart staan drie 17e-eeuwse schalen met een blauw decor in Oosterse stijl in de MCL-vitrine van Keramiekmuseum Princessehof.

De Vereenigde Oostindische Compagnie (VOC) had in de 17e eeuw het monopolie op de handel op Azië. Chinees en Japans porselein behoorden tot de producten die ze naar de Nederlandse markt bracht. Het werd al vroeg in grote hoeveelheden naar Nederland verscheept en werd gekocht en verzameld door brede lagen van de bevolking, van gewone mensen tot de Friese Stadhouder.

De stroom Chinees porselein droogde op door de oorlogen tussen de Ming en de Qing. Rond 1640 werd de stad Jingdezhen verwoest, waar bijna al het Chinese porselein vandaan kwam. Nederlandse plateelbakkers vulden het gat in de markt. Ze konden dan wel geen écht porselein maken, maar ze wisten het goed te imiteren. Zij bedekten aardewerk onder een laag tinglazuur, waar ze blauwe motieven in Chinese stijl op aanbrachten. Het is de oorsprong van het Delfts Blauw, maar ook plateelbakkers in andere steden, zoals Haarlem, gingen porselein imiteren.

Het Chinese porselein was zó in de mode geraakt, dat de VOC vervolgens Chinees uitziend porselein ging bestellen in Japan. De drie schalen in het MCL zijn  afkomstig uit respectievelijk China, Haarlem en Japan. We zien de historie terug in de vitrine: de Chinese schaal is het oudst, de Japanse schaal het jongst.

Wie kan zien welke waar vandaan komt? De wisselwerking  tussen Oost en West is ook te zien in de nieuwe vaste opstelling van Keramiekmuseum Princessehof.

 

Terug naar het overzicht